Att komma igång med Buskoll – på riktigt

jun 20, 2022 | Tema

Vi vet att det är svårt att börja och det blir aldrig någon tid för det, det är alltid något som kommer emellan. Men vinsten är så stor, och egentligen är det inte speciellt svårt heller! Dessutom, om du vill ha hjälp kan du alltid boka en demo med oss och få en introduktion av oss så hjälper vi dig att komma igång på riktigt!

Bli effektiv, utan att egentligen veta det

Att arbeta effektivt handlar om att ha ordning på arbetet och att göra rätt saker i rätt ordning. Men om du har mycket att göra, eller är stressad, blir det lätt att prioritera fel och risken för att du ska missa något ökar. Det är då Buskoll kan hjälpa dig.

För med hjälp av Buskoll kan du arbeta smartare och mer strukturerat, och faktiskt utan att du ens behöver tänka på det. Risken att du då missar någon uppgift blir mycket mindre och dessutom behöver du inte stressa lika mycket över alla dina arbetsuppgifter. Särskilt om du har mycket att göra. Ytterligare en bonus är att du kommer att märka att du faktiskt får mer tid över eftersom du får mer gjort på kortare tid än förut.

Så vänta inte, utan lägg några minuter på att komma igång med Buskoll direkt när du har läst den här artikeln. För att underlätta har vi tagit fram en metodik hur man snabbt kommer igång med Buskoll, se nedan.

Metodiken med Buskoll

  1. Lägg in återkommande uppgifter
    Börja med att gå igenom vilka återkommande arbetsuppgifter du har och lägg in de i Buskoll. Tänk uppifrån och ned, d.v.s. lägg först in de årligen återkommande uppgifterna och fortsätt sedan med det som görs kvartalsvis, månadsvis, veckovis osv.
    När detta är klart så är grunden lagd och du har redan både frigjort kapacitet samt kvalitetssäkrat.

  2. Lägg in löpande uppgifter direkt, hela tiden
    När grunden är lagd är det bara att fortsätta lägga in arbetsuppgifterna som de kommer. Det viktigaste är att komma in i rutinen, att så fort en arbetsuppgift kommer så ska den läggas in i Buskoll.
    Tänk både högt och lågt, det kan vara allt från att skicka en offert till att ringa en leverantör eller göra ren kaffemaskinen.
  3. Planera och omplanera
    För att Buskoll ska vara till din hjälp är det viktigt att informationen hålls aktuell, och det är inte så svårt. Se bara till att vara konsekvent och ändra uppgifterna i Buskoll när de ändras i verkligheten, som till exempel att flytta en uppgift till en annan dag när det behövs.

    Ett bra tips är att avsluta arbetsdagen med att gå igenom morgondagens uppgifter.

  4. Var konsekvent
    Om man inte är konsekvent utan bara lägger in en del arbetsuppgifter någon gång då och då så får man inte det stöd som Buskoll faktiskt kan ge. Visst kommer de uppgifterna man har lagt in att hanteras av Buskoll, men alla de andra måste man ju fortfarande hålla reda på själv.

    Var därför konsekvent och lägg in så mycket som möjligt i Buskoll. I början kan det kanske kännas lite ovant, men sluta inte utan fortsätt och följ metodiken. Gör det som vana att avsluta dagen med att gå igenom det som ska göras nästa dag. Med Buskoll-appen installerad på telefonen går det ju till exempel att göra det på bussen hem också.

    Det är först när man lägger in allt som ska göras som man får ett riktigt bra stöd, då blir det lättare att slappna av och lägga kraften på det som ska göras och inte på vad som ska göras.

  5. Se till att alla jobbar på samma sätt
    Om ni är flera i företaget så ökar nyttan av Buskoll med varje medarbetare som använder Buskoll. Lägg därför till så många som möjligt och få alla att vara konsekventa och följa metodiken.

 

När alla använder Buskoll blir det enkelt att arbetsleda och kvalitetssäkra verksamheten på samma gång. Med de särskilda funktionerna och gränsytorna för arbetsledning görs ändringar snabbt vid behov, till exempel flyttar uppgifter från en person till en annan när någon slutar eller blir sjuk.