Det kan ta lite tid innan man verkligen får in Buskoll i sitt arbetssätt så att det blir en naturlig del av sin arbetsdag. Men det är verkligen värt att se till att det blir det. För när du väl har fått det så kommer du att bli både effektiv och strukturerad, utan att du behöver tänka på det. 

Dessutom kommer du att känna dig mycket tryggare eftersom du kommer vara säker på att allt som du skall göra finns samlat i Buskoll, både högt och lågt.

Vi har därför listat 3 tips nedan för att hjälpa dig att komma igång med Buskoll på riktigt.

  1. Börja arbetsdagen med att starta Buskoll i din dator

Buskoll skall sedan vara igång ända tills du skall stänga av datorn när arbetsdagen är slut. Då kan du hela tiden kan se vad som skall göras under dagen och snabbt lägga in nya uppgifter allteftersom de kommer.

  1. Lägg in nya uppgifter direkt i Buskoll

Så fort du får en ny uppgift, eller kommer på något du skall göra, så skall du lägga in det i Buskoll. Till exempel om du kommer överens om att skicka en offert till någon under ett telefonsamtal. Lägg då in ”Skicka offert till Jane” i Buskoll på den dagen du skall göra det. Använd snabbinmatningsfältet högst upp på varje dag i Buskollkalendern.

  1. Avsluta varje arbetsdag med ”Buskollminuten”

Innan du går hem för dagen så skall du gå in i Buskoll och se vilka uppgifter du inte hann göra idag och vilka du skall göra nästa arbetsdag. Sedan flyttar du de uppgifter som behöver flyttas så att nästa arbetsdag bara innehåller de uppgifter du räknar med att göra. Då vet du hur nästa dag ser ut och kommer vara förberedd på det när du börjar arbetsdagen imorgon. Och att flytta uppgifter är superenkelt. Håll bara muspekaren över den uppgift du vill flytta i Buskollkalendern, då kommer en kalenderikon upp som du klickar på. Sedan väljer du bara vilken dag den skall flyttas till och då är det klart!