Att jobba smartare behöver inte vara krångligt, det handlar bara om att göra rätt saker i rätt ordning. Speciellt när man har mycket att göra eller är stressad, eftersom det då kan vara svårt att prioritera och det är lätt att något missas.
Då underlättar det att arbeta strukturerat (även om det låter supertråkigt…), helst utan att man behöver tänka på det. Det fina med Buskoll är att det faktiskt gör det enklare att arbeta på det sättet, strukturerat alltså. På samma gång blir det kvaliteten högre i det man gör, snacka om kvalitetssäkrad effektivitet!
Hur gör man då? Enkelt, vi har tagit fram en metod och checklista som hjälper dig att arbeta smartare med Buskoll. Följ bara den så kommer du att märka resultat ganska snabbt, se här nedanför.
1. Lägg in återkommande uppgifter
Kolla vilka återkommande uppgifter du har, och lägg direkt in dem i Buskoll. Allihopa. Börja uppifrån, dvs med de uppgifter som är återkommande årligen och fortsätt sedan nedåt med kvartalsvis, månadsvis, veckovis och dagligen.
2. Lägg in löpande uppgifter, direkt när de uppstår
När alla återkommande uppgifter är inlagda i Buskoll, så har du lagt grunden. Då är det viktigt att fortsätta lägga in uppgifter direkt när de uppstår. Det bästa är om det snabbt blir en rutin att så fort en arbetsuppgifter uppstår på ditt bord, så lägger du in den i Buskoll.
Tänk på att lägga in alla uppgifter, oavsett hur liten eller stor den är!
3. Håll informationen aktuell, och glöm inte Buskollminuten!
Det är viktigt att fortsätta att hålla informationen i Buskoll aktuell, och att ändra uppgifterna allteftersom de ändras i verkligheten. Ett tips är att avsluta arbetsdagen med Buskollminuten, dvs gå igenom morgondagens uppgifter för att ha koll på vad du ska göra imorgon.
4. Fortsätt att vara konsekvent
Om du inte är konsekvent och lägger in uppgifter lite då och då i Buskoll så kommer du inte att få det stöd som Buskoll kan ge dig. Därför bör du lägga in så mycket som möjligt, så ofta som möjligt i Buskoll. Installera också Buskoll-appen på mobilen så kan du till och med lägga in uppgifter när du sitter på bussen.
5. Se till att alla medarbetare arbetar på samma sätt
Är ni flera i företaget? Se då till att alla medarbetare använder Buskoll, dessutom på samma sätt som dig – genom den här metoden.
När alla i företaget använder Buskoll blir det väldigt enkelt att arbetsleda och kvalitetssäkra verksamheten. Dessutom kan ändringar göras snabbt vid till exempel sjukdom eller semester.