Entreprenör eller småföretagare? Buskoll hjälper dig att sköta “företagandet”

maj 25, 2022 | Övrigt

Är du entreprenör, eller småföretagare? Då har du säkert ”tusen saker att göra” för att både utveckla och sälja dina produkter eller tjänster. Det kan handla om allt möjligt från design till att förbereda och vara med på mässor och liknande. Dessutom kanske du har några anställda, och även om du då får hjälp med en del uppgifter så tillkommer ju andra uppgifter i rollen som arbetsgivare.

Som om inte det räckte…Du måste också göra en hel mängd uppgifter för att sköta själva ”företagandet”. Det ska göras en budget, betalas in moms & skatter, göra årsredovisningar, skicka underlag till redovisningsbyrån, bereda löner, skicka fakturor, betala leverantörer och så vidare. Hela tiden olika deadlines, och listan bara fortsätter …

Mycket av det här är förstås väldigt roligt, särskilt om det går bra för ditt företag. Men ibland kan det bli väldigt många uppgifter att göra, och då är det lätt att missa något viktigt.

Just därför är Buskoll ett perfekt stöd för både dig och dina anställda, om du har några. Buskoll håller nämligen reda på alla uppgifter åt dig, och du slipper oroa dig för att missa något av alla måsten! Dessutom blir verksamheten kvalitetssäkrad ”på köpet”.

Buskoll hjälper dig att bli framgångsrik

Men först måste du såklart lägga in dina uppgifter i Buskoll, och det är väldigt lätt. Du kan till och med prata in uppgifterna om du vill, och se till att lägga in allt som du har att göra. Både högt och lågt. Allt från viktiga skyldigheter mot myndigheter och andra företag, till att ringa en potentiell kund eller planera kommande kampanjer.

När du väl har lagt in dina uppgifter i Buskoll så behöver du inte tänka på dem längre, Buskoll kommer ju att se till att du inte missar något. Om du sedan inte hinner med allt du tänkte göra den dagen, så flyttas uppgifterna automatiskt över till att göra-listan för nästa dag.

Du behöver alltså inte lägga onödig energi på att komma ihåg vad som ska göras, utan kan istället fokusera på det som ska göras – och utan oro. Då kommer du ganska snart att märka att du får mer kraft till det du brinner för, och dessutom blir du effektivare och får mer tid ”över” till annat.

Buskoll är helt enkelt ett väldigt starkt stöd i “företagandet”.

Planera och prioritera

Med Buskoll kommer du också märka att det både är lättare att planera ditt arbete och att prioritera mellan uppgifterna.

Om du går till kalendervyn i Buskoll kan du till exempel enkelt se vad som ska göras på respektive dag året ut, och skulle någon uppgift behöva flyttas till en annan dag kan du enkelt göra det med ett klick. Ännu kraftfullare blir det om ni är flera i företaget som använder Buskoll. Då kan ni enkelt se varandras uppgifter också, eller skicka en uppgift till någon annan medarbetare när du själv ska vara ledig.

Kvalitetssäkra tillväxten

I takt med att verksamheten växer så kommer arbetsuppgifterna att bli fler, och då ökar risken att något faller mellan stolarna. Men med Buskoll kan den risken minskas avsevärt.

Lägg bara till de nyanställda i företaget och använd sedan funktionerna för arbetsledning. Det gör det samtidigt mycket lättare att ha kontroll på vad alla gör när de arbetar hemifrån. Som ett resultat kommer verksamheten att förenklas, effektiviseras och kvalitetssäkras i hela företaget.

Så här gör du för att få ut mest av Buskoll

Med Buskoll blir alltså det administrativa arbetet både enklare och säkrare, dessutom blir risken att missa något viktigt väldigt liten. Men hur gör du för att snabbt komma igång? Följ bara metodiken nedan, sedan blir Buskoll snart din bästa vän.

  1. Lägg in alla återkommande arbetsuppgifter
    Börja med att gå igenom vilka återkommande arbetsuppgifter du har och lägg in dessa i Buskoll. Tänk uppifrån och ned, d.v.s. först de årligen återkommande och fortsätt sedan med kvartalsvis, månadsvis osv. När du har gjort det så är grunden lagd och du har redan både frigjort kapacitet och kvalitetssäkrat en del av verksamheten.
  2. Lägg in löpande arbetsuppgifter
    När grunden är lagd är det bara att fortsätta lägga in arbetsuppgifterna som de kommer. Viktigast är att komma in i rutinen att så fort en arbetsuppgift kommer så ska den läggas in i Buskoll, och tänk både högt och lågt. Det kan vara allt från att skicka en offert till att ringa en leverantör eller göra rent kaffemaskinen.
  3. Planera och omplanera
    För att Buskoll ska vara till din hjälp är det viktigt att informationen hålls aktuell, och det är inte svårt. Se bara till att ändra uppgifterna i Buskoll när de ändras i verkligheten, som att flytta de till en annan dag när det behövs. Ett bra tips är att avsluta arbetsdagen med att gå igenom morgondagens uppgifter.

Följ den här metodiken så kommer Buskoll att bli din bästa vän!